WELCOME

LET THEM CALL ME A REBEL AND WELCOME. I FEEL NO CONCERN FROM IT. BUT SHOULD I SUFFER THE MISERY OF DEVILS, WERE I TO MAKE A WHORE OF MY SOUL







Sunday 17 April 2011

MENANGANI FITNAH

Fitnah, adakah ia satu lumrah kehidupan atau satu gejala atau penyakit yang meruntuh moral seseorang?  Apapun jawabannya fitnah adalah satu perbuatan keji merosakkan masyarakat dan individu terutamanya moral, integriti sekalinya memalukan individu yang difitnahkan.  Oleh sebab itulah Yang Maha Kuasa melarang keras perbuatan fitnah.  Ia terang-terangnya dinyatakan di dalam Hadith dan Al-Quran.  Saya sempat memetik makna firman Allah surah Al-Baqarah. 


Mereka bertanya kepadamu tentang berperang pada bulan Haram. Katakanlah: “Berperang dalam bulan itu adalah dosa besar; tetapi menghalangi (manusia) dari jalan Allah, kafir kepada Allah, (menghalangi masuk) Masjidilharam dan mengusir penduduknya dari sekitarnya, lebih besar (dosanya) di sisi Allah . Dan berbuat fitnah lebih besar (dosanya) daripada membunuh. Mereka tidak henti-hentinya memerangi kamu sampai mereka (dapat) mengembalikan kamu dari agamamu (kepada kekafiran), seandainya mereka sanggup. Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya” (Al Baqarah: 217)


Di awal usia 40an tak terduga akan mendapat satu fitnah yang amat memalukan.  Mendapat berita ini terasa sebak, kecewa dan tidak malu untuk dinyatakan bergenang air mata sanggup sahabat-sahabat dan rakan taulan di pejabat memalukan aku sedemikian rupa.  Aku dituduh seorang gay atau homoseksual, aku adalah pewaris kepada lelaki-lelaki yang tidak kahwin di pejabat.  Adakah tidak kahwin itu dijadikan sebabgai alasan untuk memfitnah seseorang itu homoseksual.  Kalau begitu alasannya bagaimana seorang wanita tidak kahwin? Adakah boleh dianggap sebagai seorang Lesbian?  Wanita lain lelaki lain, wanita tunggu pinangan lelaki.  Mungkin itu jawabannya.  Itu adalah tradisi orang Melayu, wanita juga boleh meminang tidak menjadi kesalahan disisi agama.  Rasullulah juga pernah dipinang.  Nah, jawabannya adalah jodoh dan sejarah hidup seseorang menyebabkan seseorang itu tidak berkahwin.  Jangan terkejut ada segelintir lelaki yang telah berkahwin dan mempunyai anak juga adalah homoseksual.  Terlalu singkat pemikiran orang kita.


Menangani perkara ini, terasa beban yang teramat sangat, malunya hendak berdepan dengan rakan-rakan di pejabat.  Apa yang hendak dibuat berita sudah tersebar, mau tidak mahu kena hadapi dengan tenang dan sabar.  Aku mengambil langkah bediam diri, merenung kembali sebabnya difitnah diiringi solat agar Maha Kuasa memberi jalan terbaik untuk terus daging ini tidak dimamah oleh sedara sendiri.  Syukur, akhirnya jawaban dapat dirungkai satu persatu.  Langkah terbaik yang perlu diambil adalah mendiamkan diri, kukuhkan semangat dan jati diri serta perbanyakkan amal.  Berdepan dengan pembawa fitnah bukannya jalan terbaik sebab orang yang membawa fitnah akan beranggapan apa yang dibuat adalah betul.



Fitnah membawa makna  kekafiran, musibah/bencana, konflik, kedustaan, kebinasaan, korban kezaliman, gangguan dan godaan.

Sebelum mengakhiri fitnah siri ini hayatilah ;

Dan di antara manusia ada orang yang berkata: “Kami beriman kepada Allah”, maka apabila ia disakiti (karena ia beriman) kepada Allah, ia menganggap fitnah manusia itu sebagai azab Allah . Dan sungguh jika datang pertolongan dari Tuhanmu, mereka pasti akan berkata: “Sesungguhnya kami adalah besertamu”. Bukankah Allah lebih mengetahui apa yang ada dalam dada semua manusia?” (Al Ankabut: 10)

17 April 2011

1 comment:

  1. Syukur bisik-bisik fitnah sudah tidak kedengaran, mungkin juga hidayah sudah ada kepada mereka yang membawa fitnah...ameen

    ReplyDelete

Followers